De werking van de elektrische fiets

Je fietst net als op een gewone fiets, maar een elektrische fiets geeft je bij iedere trapbeweging een extra zetje waardoor het fietsen makkelijker en lichter en comfortabeler wordt. Je krijgt als het ware een duwtje in de rug. Je fietst hierdoor niet alleen lichter en comfortabeler, maar je kunt ook makkelijker dat heuveltje of bruggetje op. En tegenwind.... dat is verleden tijd.

De ondersteuning is instelbaar en werkt tot een snelheid van 25 km per uur. Bij de meeste elektro fietsen moet meegetrapt worden. Er zijn er ook waar dit niet bij hoeft maar dan is het bereik stukken minder. Een reikwijdte van 50 tot 100 km is tegenwoording probleemloos haalbaar. Er zijn E bikes die een actieradius van meer dan 100 km halen. Dit is ook afhankelijk van de bandenspanning, gewicht berijder, tegenwind en wegdek.

Voor wie is een elektrische fiets bedoeld?

De electrische fiets is voor iedereen die een beetje hulp kan gebruiken of die lekker licht wil fietsen. Bijvoorbeeld als je met zware boodschappen fietst. Zo is deze fiets ook een uitermate gezond alternatief als je om gezondheidsredenen niet meer zwaar belast mag fietsen. Denk hierbij bijv. aan reuma of hart- en vaatziekten.
Het is een goedkoop alternatief voor de tweede auto. Je verschijnt altijd lekker fris op het werk. Bovendien word het milieu er ook nog eens fantastisch mee geholpen.

Wat is een Pedelec?

Pedelec betekend Pedal Electric Cycle (pedaal elektrische fiets) Terwijl de fietser de pedalen rond trapt geeft het elektrische systeem aanvullende kracht. De controle van de af te geven kracht is gelinkt via een controller welke een signaal krijgt van of omwentelingen van een magneetsensor, een drukmeting van de kracht op de pedalen. In andere woorden: de elektrische ondersteuning zal starten als de fietser start met fietsen en stopt wanneer de pedalen weer stilstaan. Het zelfde systeem wordt gebruikt in de auto industrie, de stuurbekrachtiging. Het trapsysteem werd als eerste gebruikt door Rivel (Union), dit was eigenlijk de eerste elektrischefiets. Yamaha introduceerde in 1998 de eerste echte Pedelecs. In 2003 heeft Sparta de elektrischefiets met een nieuw concept in de markt gezet, de verkoop en populariteit is daarna zeer snel gegaan.

Wat is een E-Bike?

Met een E-Bike is het mogelijk om te "fietsen" zonder te trappen.
Eigenlijk is het een snorfiets op stroom.

De motor snelheid wordt geregeld door een gashendel of een knop.

De menselijke kracht en de elektrische motor werken onafhankelijk van elkaar.
Dit betekent dat de gashendel en de pedalen tegelijk kunnen worden gebruikt, dit in contrast met de Pedelec die heeft dat niet.

Dit betekent dat de E-Bike eigenlijk meer werkt als een snorfiets.

De term E-Bike is gekozen omdat deze fiets meer op een elektrischefiets lijkt dan de gewone fiets die met menselijke kracht wordt voortbewogen, net zoals de termen E-Scooter en E-Mobile. (bron elektrischefietsen.com)

De accu van de elektrofiets.

Met de accus die tegenwoordig in de E-bikes gemonteerd worden is een hoge rijkwijdte geen probleem meer. Voor de meeste elektrische fietsen is een rijkwijdte van 50 km dan ook geen enkel probleem meer. Diverse types hebben een rijkwijdte van over de 100 km. Er zijn vele verschillende accus voor de e-bikes. Maar ze zijn niet allemaal hetzelfde. Iedere accu moet anders behandeld worden.

Kijk dus in je instructieboekje hoe met de accu om te gaan! Door zorgvuldig met de accu om te gaan, verlengt u ook de levensduur van de accu.

Als uw accus versleten zijn is het bij de bekendere merken mogelijk om er een nieuwe in te monteren. Ook is het tegenwoordig mogelijk om de binnenkant van de accu te vernieuwen. Het huis word dan hergebruikt. Het binnenwerk word vernieuwd. Dit scheelt aanzienlijk in prijs.


Als u de aanschaf van een elektrischefiets overweegt let dan op de volgende punten:

1. Er zijn twee verschillende elektrischefietsen te koop, de eerste is de z.g.n Pedelecs (de fiets waarbij je mee moet trappen) en de E-bike waarbij u kunt kiezen uit brommen, ondersteunend fietsen en gewoon fietsen.

2. Bedenk goed waar u de fiets voor wilt gebruiken, u heeft niets aan een supersonische fiets als u hem alleen gaat gebruiken voor het doen van uw boodschappen.

3. Maak op diverse modellen een proefrit, dit is bij Marc Ermens fietsen ook geen enkel probleem. We hebben diverse merken in huis.

4. Er zijn twee verschillende motoren, een naafmotor en een motor via de trapas.

Een naafmotor heeft voor de ontwerper iets meer mogelijkheden voor de instap hoogte. Over het algemeen geeft een motor bij de trapas met een kracht -, torquesensor de mogelijkheid om vanuit stilstand direct ondersteuning te geven.

5. Ook zit er verschil in de plaats van de accu. Wilt u de accu onder de drager of in het frame. Wilt u de accu uitneembaar of niet.

6. Het is belangrijk dat als u de fiets gaat gebruiken voor middellange afstanden dat de motor krachtig is voor het opvangen van het rijden tegen de wind in het beklimmen van bruggen en hellingen. Het nadeel is dat dit invloed heeft op de actieradius, hier komt de accu weer om de hoek kijken en de lader.

Er zijn laders die de accu in zo'n 2 tot 3 uur weer vol hebben.
Dus als u een langere afstand maakt om ergens op bezoek te gaan, dan kunt u daar de accu weer opladen.

7. Voor een goed hoogwaardig product zal bijna altijd een hogere prijs moeten worden betaald. U zult de verschillende onderdelen oa de motor, de accu en de accessoires met elkaar moeten vergelijken.

Instructie en Onderhoud:

Als u een elektrische fiets bij Marc Ermens fietsen aangeschaft krijgt u van ons uitleg over hoe u de fiets dient te gebruiken. En wees niet te bescheiden om het nog een keer te vragen als het nog niet duidelijk is.
Lees ook het instructie boekje van de fabrikant goed door. Marc Ermens fietsen levert naast het boekje een blaadje met de verkorte gebruiksaanwijzing erop. Altijd makkelijk om bij de hand te hebben.

Een elektrische fiets heeft op zich niet meer onderhoud nodig als een "gewone" fiets. Wel is het belangrijk dat u er regelmatig onderhoud aan laat plegen. Zeker als u veel fietst moet de fiets minimaal 1x per jaar onderhoud nodig hebben. Marc Ermens fietsen zorgt er dan ook voor dat uw fiets up to date is met het nieuwste rijprogramma.

Het is heel belangrijk dat u de accu als het ware vertroeteld. De accu bij voorkeur volledig laden. Bij de Sparta Ion laat u de fiets gewoon aan de lader staan.
De meeste moderne acculaders geven d.m.v lampjes het verloop aan van laden, als de lader aangeeft dat de accu vol is, is het verstandig de lading nog even voort te zetten. Het laatste gedeelte van laden gaat d.m.v. het druppelladen, een langzame manier.
Accu's zijn zeer gevoelig voor lage temperaturen.
Het is verstandig de accu op kamertemperatuur te bewaren en te laden.
Als u de accu in b.v. een koude schuur bewaard en oplaad dan zal de prestatie van de accu zeer laag zijn en u legt dus ook een veel kortere afstand af.

Als u uw fiets gaat gebruiken schakel dan van laag naar hoog op bij het fietsen, het optrekken in een hogere(zwaardere) versnelling vergt veel van de accu met als resultaat dat de accu eerder leeg is en de actieradius veel korter is dan aangegeven door de fabrikant.

De actieradius is afhankelijk van een aantal factoren:
(Die de fabrikant opgeeft is meestal onder gunstige omstandigheden gemeten).
Het gewicht van de berijder, de bagage, de weersomstandigheden en of u fietst op een vlak terrein of heuvelachtig.

Proefrit mogelijk bij Marc Ermens Fietsen:

Geinteresseerd, maar toch nog onzeker over het nut van een electrofiets of past een electrofiets wel bij u? Kom gerust vrijblijvend naar Marc Ermens Fietsen, en laat u voorlichten over de verschillende mogelijkheden. We hebben een ruime keus in verschillende modellen staan en een ruime ervaring voor een goed en passend advies op maat. Ook een proefrit op afspraak op een electrische fiets is mogelijk (LEGETIMATIE VERPLICHT!).

Stap voor stap naar de perfecte elektrische fiets voor u
Aanbod gebruikte elektrische fietsen
terug